Aanlevervoorwaarden advertentiemateriaal

  • Een goed gemaakt krantenproduct is een krachtig, kleurrijk en fris medium dat - te midden van alle andere moderne communicatiemiddelen - nog steeds met plezier gezien kan worden. Het is vanzelfsprekend belangrijk, dat de krantendrukker al zijn vakmanschap en energie steekt in het zo goed als mogelijk drukken van onze kranten. En dat daarbij machines en materialen in goede conditie moeten zijn.

    Minstens zo belangrijk is het, dat de afbeeldingen die de drukker reproduceert goed zijn gekozen, reprografisch goed zijn voorbereid en goed aansluiten op de specifieke eigenschappen van zijn drukpers en de gebruikte materialen. Kortom: om krachtige, kleurrijke en frisse kranten te kunnen produceren is het noodzakelijk dat alle schakels van het proces hun taak optimaal vervullen.

    Voor het aanleveren van advertentiemateriaal hebben wij een aantal voorwaarden opgesteld. Er zijn natuurlijk verschillende manieren voor het aanleveren van uw materiaal en na het lezen van deze aanlevervoorwaarden hopen wij samen met u als klant te kunnen streven naar het kwalitatief hoogst haalbare product. Voor het aanleveren van uw advertentie kunt u kiezen voor een reclamebureau die uw advertentie kant-en-klaar aanlevert. Ook deze dient zich voor het behalen van de hoogste kwaliteit aan onze richtlijnen te houden. Kiest u ervoor om zelf advertentiemateriaal aan te leveren dan zijn wij prima in staat om voor u een advertentie te maken waarbij wij de kwaliteit van een reclamebureau nastreven.

  • Algemene voorwaarden

    Hieronder vindt u een lijst met voorwaarden welke nodig zijn om de hoogste kwaliteit te behalen:
    • Resolutie van beeldmateriaal minimaal 200 DPI.
    • Zwarte teksten dienen 100% zwart te zijn.
    • Lettertypen bij voorkeur omzetten naar lettercontouren of ingepakt in PDF.
    • De combinatie van een dun lettertype en een kleine lettergrootte kan zorgen voor problemen.
    • Een lettergrootte van minimaal 8 punten wordt voor krantendruk aanbevolen
    • Kies voor een dun lettertype ook niet voor een lichte kleur of grijs.
    • Kies voor diapositive tekst voor een bredere letter en een groter corps om dichtlopen te voorkomen

  • Advertentie aanleveren in Microsoft Word

    Het aanleveren van een advertentie kan op vele manieren. Een veel voorkomende manier is het aanleveren in Microsoft Word. In principe kunnen wij hiermee prima uit de voeten als u zich aan de volgende richtlijnen houdt:
    • Lever uw tekst aan in MSWord, verpak in geen geval uw beeldmateriaal in een MSWord bestand, een foto of logo is nog wel uit het bestand te kopiëren maar verliest daarbij veel kwaliteit.
    • Lever logo’s en beeldmateriaal los aan als JPG, TIFF, EPS of PDF. • Lever beeldmateriaal altijd in de hoogst mogelijke resolutie aan, voorkom verkleinen door bijvoorbeeld Microsoft Outlook (verkleinen voor verzenden).
    • Natuurlijk zijn wij blij met een PDF bestand, echter een PDF bestand gecreëerd vanuit MSWord voldoet niet aan de kwaliteitsnorm.

  • Advertentie aanleveren als PDF

    Tegenwoordig worden veel advertenties aangeleverd als PDF. Als dit gebeurt komen tekst en afbeeldingen goed in de krant. Let hierbij wel op de volgende punten:
    • De krant wordt gedrukt volgens de Medpresnorm. Hiervoor moeten de beelden in de PDF aan de volgende kwaliteitseisen voldoen:
    - Beeld moet een resolutie van minimaal 200 DPI hebben.
    - Het omzetten van RGB naar CMYK moet gebeuren met kleurprofiel ISOnewspaper26v4.icc - Het omzetten van RGB naar grijswaarden met gebruik van kleurprofiel ISOnewspaper26v4-gr.icc
    - Bedenk steeds dat de kleuren en details op een beeldscherm altijd feller en sprankelender zijn dan in druk.
    - Verscherp een beeld iets meer dan voor beeldschermweergave nog als prettig overkomt. In krantendruk levert dit een beter resultaat op.
    • Een veel voorkomende fout is dat de zwarte teksten in een pdf uit 3 of 4 kleuren zijn op gebouwd.
    • Zorg ervoor dat zwarte teksten altijd 100% zwart zijn.
    • Maak in geen geval een PDF bestand vanuit MSWord. Deze bestanden worden in RGB weggeschreven waardoor teksten na omzetting in 3 of 4 kleuren worden opgebouwd in plaats van het 100% zwart. Voor vragen kunt u altijd altijd contact opnemen met één van onze opmaakredacteurs zodat wij samen met u kunnen streven naar de hoogste kwaliteit van uw advertentie.